Wage - Research Projects

Mobility

  • Ride Vibrations
    Das Fahrrad als alltägliches Fortbewegungsmittel wird immer beliebter. Doch viele Städte sind darauf noch nicht ausreichend eingestellt. Fahrradwege fehlen, enden plötzlich oder sind schlecht gepflegt. Wo Fahrradwege verlaufen, können Radler meist aus gängigen Kartendiensten ableiten. Wie schnell und wie bequem sie auf diesen Wegen ans Ziel gelangen, aber nicht. Daher entwickeln Mitarbeiter des Instituts für Kartographie und Geoinformatik zusammen mit Geodäsie-Studierenden eine spezielle Navigationsanwendung für Fahrräder, die komfortable Alternativrouten bereitstellen soll. Grundlage ist eine für Android-Smartphones selbst entwickelte App “RideVibes”. Sie zeichnet die Fahrdynamik ohne zusätzlich am Fahrrad angebrachte, spezielle Sensorik auf. Das Smartphone muss dabei lediglich während der Fahrt in einer Halterung am Fahrradlenker fixiert sein.
    Team: Udo Feuerhake, Jens Golze, Christian Koetsier, Oskar Wage
    Year: 2019
    © Karten Tiles von Stamen Design, Kartengrundlage von OSM, Datenüberlagerung von IKG
  • USEfUL
    Due to its location at the center of Europe and the global operating companies, logistics and mobility have always been of outstanding importance in Hanover, a city rebuilt car-friendly after the war. A growing city is associated with increasing mobility and supply needs as well as an individually and systemically caused need of logistics for supply and disposal.
    Team: Wage, Feuerhake
    Year: 2018
    Sponsors: BMBF: 03SF0547

Bachelor Theses (finished)

  • Erzeugen von Routen unter Berücksichtigung der Sonneneinstrahlung
    Wie bereits seit 200 Jahren bekannt ist, leiden Bewohner der nördlichen Breiten überdurchschnittlich häufig unter einem Vitamin D Mangel. Um diesem entgegenzuwirken sollte sich der Mensch dem richtigen Maß an Sonnenstrahlung aussetzen. Für Stadtbewohner ist dieses Ziel während der Arbeitswoche jedoch schwer zu erreichen, da die meiste Zeit des Tages in geschlossenen Räumen verbracht wird. Gelöst werden soll dieses Problem durch ein Routing, welches Fußwege hinsichtlich der Sonneneinstrahlung optimiert. Wichtigste Faktoren sind neben der draußen verbrachten Zeit und der Fläche der von der Sonne bestrahlten Haut die Verschattung durch Gebäude und Vegetation sowie die Orientierung zur Sonne.
    Leaders: Monika Sester, Oskar Wage
    Team: Freya Wittkugel
    Year: 2020

Master Theses (finished)

  • Automatic enrichment of route instructions to form a cognitive map
    Commonly used navigation instructions are based on metric turn descriptions (like "turn left onto Nienburger Straße in 100 m"). For the user it is easy to follow the course, but later it is hard to remember how s/he got there. Natural orientation is based on remarkable objects or locations called landmarks. Multiple of them are combined to the psychological model of a cognitive map, a network of landmarks and connecting actions. The resulting goal is to enhance the people's own sense of orientation by enriching common routing instruction with hints on landmarks. The automatic description of relevant landmarks along a route is implemented as a interactive web-map.
    Team: Oskar Wage
    Year: 2017
    Lifespan: 2017

Open Bachelor Theses

  • Ride Vibrations: Towards Comfort-Based Bicycle Navigation
    Due to the wide availability on smartphones, navigation applications are no longer used only for driving in unknown surroundings, but also for everyday travel by bicycle and other modes. In contrast to the car, travel times by bicycle are barely influenced by the respective traffic situation but considerably by the preferred speed (or physical condition) and also to a large extent by the individual route choice made. Especially to avoid situations with low comfort like gradients, many or long stops at traffic lights and badly maintained roads, cyclists vary from the shortest or fastest route. This fact is only indirectly considered in common navigation applications.
    Leaders: Wage, Feuerhake
    Year: 2020

Open Master Theses

  • Ride Vibrations: Towards Comfort-Based Bicycle Navigation
    Due to the wide availability on smartphones, navigation applications are no longer used only for driving in unknown surroundings, but also for everyday travel by bicycle and other modes. In contrast to the car, travel times by bicycle are barely influenced by the respective traffic situation but considerably by the preferred speed (or physical condition) and also to a large extent by the individual route choice made. Especially to avoid situations with low comfort like gradients, many or long stops at traffic lights and badly maintained roads, cyclists vary from the shortest or fastest route. This fact is only indirectly considered in common navigation applications.
    Leaders: Wage, Feuerhake
    Year: 2020